Koncepce do roku 2022
Základní škola Dolní Lhota, příspěvková organizace
Dlouhodobý plán – koncepční záměry a úkoly v období 2016 – 2022
Oblast řízení a správy
- udržovat naplněnost tříd, zaměřit se na získávání žáků školy zlepšenou propagací práce školy,
- spolupracovat se zřizovatelem na kulturním životě a projektech obce,
- pracovat na tvorbě projektů k získání dotací z fondů EU (vybavenost školy, mezinárodní spolupráce, profil regionu),
- zlepšovat vybavení školy pro názornost a efektivitu výuky, aktualizovat učební pomůcky, doplňovat knihovny, modernizovat vybavení jednotlivých součástí školy,
- zdokonalovat řídící činnost, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy,
- hodnotit a inovovat strategie a plány pro realizaci ŠVP,
- delegovat výkonné kompetence na co nejnižší úrovně řízení,
- pravidelně vyhodnocovat personální rizika a přijímat opatření k jejich odstraňování, zejména v oblasti odborné kvalifikace pedagogů.
Oblast vzdělávání
- zajistit rovné příležitosti pro všechny děti (žáky),
- zaměřit se na podporu funkčních gramotností u žáků, zejména ve čtenářské, matematické, sociální, přírodovědné, informační gramotnosti a ve schopnosti komunikace v cizích jazycích,
- evidovat žáky s potřebou podpůrných opatření, zajišťovat jim účinnou individuální péči, v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením,
- sledovat kvalitu práce pedagogických pracovníků a ovlivňovat její růst, uplatňovat ve výuce nové alternativní metody, smysluplně využívat a sledovat DVPP, zaměřovat samostudium pedagogů a vytvářet pro ně podmínky,
- průběžně pracovat na inovacích školního vzdělávacího programu a na strategiích jeho rozvoje, na základě zkušeností pracovníků a požadavků rodičů, v závislosti na skladbě žáků, identifikovat a vyhodnocovat silné a slabé stránky školy,
- systematicky hodnotit dosahované výsledky ve všech vzdělávacích oblastech a sledovat úspěšnost účastníků vzdělávání, výstupy pro hodnocení získávat z více zdrojů, analyzovat důvody neprospěchu, zaměřit se na prevenci školní neúspěšnosti, zejména u žáků, kteří dlouhodobě vykazují vysokou míru neúspěšnosti,
- výchovu ke zdraví zaměřit na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí a žáků, v rámci prevence se zaměřit na prevenci rizikového chování dětí a žáků (užívání návykových látek, šikana apod.).
- podporovat rozvoj vzdělávání v informační gramotnosti a jazykové gramotnosti, vyhodnocovat dosaženou úroveň a výsledky vzdělávání,
- individuální přístup k dětem chápat jako soustavné získávání informací o výsledcích každého dítěte, jejich vyhodnocování a volbu dalších postupů, ověřování jejich účinnosti,
Oblast sociální
- vytvářet ve škole přátelskou atmosféru a ovzduší spolupráce mezi dětmi, pracovníky školy a rodiči,
- vést děti k morálním hodnotám a pozitivnímu vztahu ke světu, k lidem a k přírodě rozvíjet environmentální výchovu,
- dbát na součinnost rodiny a školy, usilovat o soulad ve výchovném působení, prohloubení zájmu rodičů o dění ve škole,
- trvale posilovat pocit sounáležitosti se školou,
- zohledňovat vnější prostředí (sociální, regionální),
Cíle
- rozvoj podmínek ke vzdělávání – ekonomické zdroje, kulturnost a vybavenost prostředí, hygiena,
- zaměřit se na školu a její okolí z hlediska estetické výchovy,
- usilovat o získání dalších finančních prostředků pomocí nejrůznějších projektů a grantů,
- zvyšování kvalifikovanosti pedagogů, rozvoj pedagogických dovedností pedagogů a odborných znalostí pracovníků školy, využívání znalostí ze speciální pedagogiky,
- rozvoj podpůrné, poradenské a konzultační činnosti školy žákům, zákonným zástupcům,
- rozvoj týmové spolupráce a kolegiálních vztahů ve škole,
- rozvoj informačního systému a prezentace školy, public relations.
Strategie
Oblast pedagogická
- systematicky zapojovat výchovného poradce a školního metodik prevence, aby nedocházelo k negativním situacím, usilovat o zajištění odborných služeb dalšími pracovníky,
- zajistit potřebné vzdělávání pracovníků tohoto poradenského pracoviště a metodickou podporu pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, metodickou podporu výchovných poradců a školních metodiků prevence, asistentů pedagoga a dalších pedagogických i nepedagogických pracovníků, kteří se podílejí na zajišťování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků,
- poradenské služby školy zaměřit zejména na poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření, prevenci školní neúspěšnosti, kariérové poradenství, podporu vzdělávání a začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami, podporu vzdělávání žáků nadaných, péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi, vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností, včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, předcházení všem formám rizikového chování, průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů, metodickou podporu učitelům, spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- podporovat dovednost samostatné práce žáků, využívat ji jako východisko vzdělávání
- vytvořit systém vedoucí k účinnější výchově v oblastech ekologie, rasové a náboženské snášenlivosti, xenofobie, úcty k lidem a k přírodě, k vytvářeným hodnotám,
- vytvářet příznivou atmosféru, uplatňovat individuální přístup k odlišným potřebám každého dítěte, alternativní postupy,
- zaměřovat se na sociální a osobnostní rozvoj dětí, tvořivost, samostatnost, sebevzdělávání, schopnost dialogu,
- preventivně předcházet kázeňským problémům – vytipování problémových dětí, společné působení, včas informovat rodiče,
- zaměřit se na prevenci rizikového chování,
Oblast materiálně technická
- každoročně určovat priority ve vybavování v souladu s hospodárným, účelným čerpáním rozpočtu, zkvalitňovat vybavení tříd,
- zajišťovat bezpečné prostředí pro vzdělávání a zdravý sociální, psychický i fyzický vývoj všech účastníků vzdělávání,
- vytvořit bezpečné prostředí pro reálnou bezpečnost fyzických osob, jeho účinnost pravidelně prověřovat,
- zajistit obnovu ICT vybavenosti,
- získávání sponzorů na konkrétní akce školy, zvýšit podíl dalších osob na financování školy,
- zaměřovat se na využívání nabízených možností, zejména EU fondů a projektů vyhlašovaných MŠMT.
Oblast personální
- zajistit plnou kvalifikovanost pedagogického týmu,
- podporovat aktivitu pedagogů v získávání a rozšiřování odborné kvalifikace,
- promyšleně a rovnoměrně delegovat jednotlivé úkoly na zaměstnance, podněcovat jejich rozvoj,
- motivovat zaměstnance průhledným a jasným systémem vyplácení mimotarifních složek platu, možnostmi odborného rozvoje,
- vypracovaný kontrolní systém uplatňovat ve všech oblastech činnosti školy, hodnotit profesionalitu přístupu zaměstnanců k plnění pracovních povinností, přístup k potřebám rodičů a žáků, vzájemnou spolupráci pedagogů,
- v systému odměňování podporovat realizaci ŠVP,
- další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřit na společné vzdělávání celého pedagogického týmu
Oblast ekonomická
- získávat a zvyšovat kladný hospodářský výsledek školy z obecní dotace a využívat ho pro rozvojové programy školy nebo pro fond odměn pracovníků školy,
- spolupracovat s obcí při financování oprav budovy a zařízení školy,
- zlepšení hospodářského výsledku využíváním prostor školy pro jiné účely (pronájem, kurzy).
Oblast informačních systémů a kontaktů s veřejností
- spolupráce s okolními školami, výměna zkušeností pedagogů, společné akce,
- vytvořit pravidla pro efektivní komunikaci s rodiči pro dosažení vyšší otevřenosti školy a maximální využití potenciálu rodičů pro chod školy,
- identifikovat možné partnery pro zajištění provozu školy, analyzovat jejich možnosti, konzultovat s nimi a využívat je v maximální možné míře,
- zajistit kvalitní a pestrou informovanost o vzdělávací nabídce školy, výšit počet příspěvků školy do obecního tisku (práce žáků, články pedagogů, školské rady)
- prezentace školy, vytváření image,
- stálá obnova a aktualizace internetových stránek školy,
- vysoká věcná i formální úroveň výstupů ze školy (výroční zprávy, info v tisku, na internetu),
- vytváření pozitivního obrazu o škole – prezentace školy, propagace v médiích, akce pro pedagogy, akce pro širokou veřejnost.
Koncepční záměry projednat se školskou radou a zřizovatelem.
Dolní Lhota dne 1. 9. 2016
Mgr. Věra Lasáková, ředitelka školy